Dag 8

8 maart 2017 - Kaunas, Litouwen

Weer geen internet, dus de foto's zijn te vinden in het album. Dit keer iets meer foto's dan normaal. Er viel veel moois te zien hier!

Ik ben nu alweer een week op reis! Gaat snel zo! Voor ik het weet ben ik weer terug in Nederland... Tot nu toe bevalt het reizen me prima, alhoewel het af en toe wel vermoeiend is. De paar blaren en de spierpijn helpen daar dan ook niet echt bij. Het weer is tot nu toe wel goed! Nog niet echt regen meegemaakt, alleen wat sneeuw. Verder prima weer gehad dus, en het zonnetje laat zich ook steeds vaker zien!

Vandaag dus door het centrum van Kaunas gelopen! Ik zit zelf in het Aleksotas district, wat aan de overkant van de rivier zit, op de heuvel. Ik kan met een iets wat enge trap de heuvel af, en er is zelfs een liftje die op en neer de heuvel gaat. Zodra ik de brug oversteek sta ik in het centrum van Kaunas. De brug stond ooit bekend als de langste brug ooit, aangezien het 13 dagen zou duren om over te steken. Nu zul je vast wel denken, hoe breed moet die rivier wel niet zijn, of hoe hartstikke langzaam lopen die Litouwers wel niet, dat je er 13 dagen over kunt doen. Gelukkig is geen van beiden waar, vroeger hield het Aleksotas district er namelijk een andere kalender op na. Hierdoor kwam je 13 dagen later of eerder aan de overkant. Gelukkig voor mij ben ik met 5 minuutjes al de brug over...

Na de brug sta ik meteen in het oude centrum van Kaunas. Binnen 15 minuten ben ik al meerdere mooie kerken en andere oude gebouwen tegen komen, en dan ben ik nog niet eens het hele centrum door gelopen... Ik doe ook nog even een stadspark aan, aan het einde van dit park komen de twee rivieren die door Kaunas stromen bij elkaar. Het water staat erg hoog, en veel bomen aan de oever staan dan ook lekker met de voetjes in het water. In het park staat ook een kasteeltje. Het is grotendeels opnieuw herbouwd, en daardoor een klein beetje lelijk.. Maar goed, het is in ieder geval een kasteel.

Via de boulevard kom ik steeds verder het centrum in. Het centrum straalt veel sfeer uit en ik zie veel jeugd rond lopen. Wat opvalt zijn de vele bloemenkraampjes en de vele vrouwen die een bloem bij zich dragen. Zou dit een één of andere rare traditie zijn? Extra Valentijnsdag ofzo? Na even logische nadenken (en Googelen) kom ik er achter dat het vandaag Vrouwen dag is, net zoals in Nederland. Hier wordt dat gevierd doordat mannen een bloemetje (vaak een tulp of roos) kopen voor de vrouwen. Op de meeste werkplekken kopen mannen gezamenlijk bloemen voor de vrouwen op het werk. Hier hoort ook vaak zoetigheden en alcohol bij aan het einde van de dag. Vrouwendag wordt dus goed gevierd. Je ziet dan ook veel stelletjes rond dwalen vandaag.

Na lekker in het zonnetje mijn lunch op heb gegeten besluit ik nog wat cultureels te doen. Ik neem een kijkje in een kunst museum, op aanraden van mijn host. Het museum is helemaal toegewijd aan een bekende Litouwse schilder en componist. Hij schildert o.a. schilderijen gebaseerd op zijn muziek. Entree is vandaag vrij, dus dit komt me goed uit. Het museum is best leuk, ook al ben ik niet zo'n grote fan van slenteren door musea. Het museum is niet zo heel groot en ik sta ook al gauw weer buiten.

Ik besluit dat het tijd is om eens een keer traditioneel Litouws eten te eten. Ik vraag aan mijn host wat goede restaurantjes zijn, en uiteindelijk gaan we samen naar een lokaal restaurantje. Ik eet hier Cepelinai. Dit wordt gemaakt van gestampte gekookte aardappels en gestampte rauwe aardappels. Dit wordt gemengd en vervolgens om wat vlees heen gewikkeld en dit alles wordt weer gekookt. Beetje hetzelfde idee als een broodje bapao, maar dan lekkerder ;) Uiteindelijk betaal ik in totaal €5 euro incl. drinken voor mijn hele avondeten, lekker goedkoop uiteten dus.

Conclusie is dus dat dit best wel een gave stad is! Veel mooie gebouwen, en heb nog steeds niet alles gezien wat ik wilde zien! Morgen ga ik echter weer door naar de volgende locatie. Op naar de hoofdstad van Litouwen, Vilnius. Hier verblijf ik wat langer, zo kan ik nog even lekker beetje rustig aan doen, en een dagje relaxen. Ik heb er zin in!

1. Hendrien:
    8 maart 2017
    Ha en daarom waren donderdag op de veilingen in Nederland de bloemen zo duur! Weer leuk om je verhaal te lezen Anke.
  2. ANYA DEDDEN:
    8 maart 2017
    Dappere vrouw ben je !!geniet ervan !!