Dag 26

26 maart 2017 - Stockholm, Zweden

Kerk van RiddarholmenVandaag stond Gamla Stan op het programma. Het is vandaag erg mooi weer, met ongeveer 14 graden en veel zon. De zonnebril kan dus eindelijk weer tevoorschijn getoverd worden.

De oude stad van Stockholm is erg gaaf! Er staan mooie oude gebouwen en de straten stralen een fijne, gezellige sfeer uit. Overal zitten mensen op terrasjes te genieten van de zon. Rond 13:00 kom ik uit bij het koninklijke paleis, waar blijkbaar wat te Uitzicht op het stadshuisdoen is. Na even googlen blijkt dat om 13:15 de wacht wordt gewisseld. Dit schijnt een leuke show te zijn om naar te kijken, dus ik blijf ook even wachten. De wisseling van de wacht is inderdaad best leuk om naar te kijken, en er gaan vele, in mijn ogen zinloze, handelingen aan vooraf. Na een halfuur is de gehele opvoering klaar en loop ik weer verder door de oude stad.

StraatbeeldNa even rond te hebben gelopen door de oude stad neem ik de veerboot naar Djurgarden. Hier bekijk ik het Vasa museum. Dit museum is genoemd naar het gelijknamige 17de-eeuwse schip dat binnen in het museum staat. Dit schip is een Zweeds oorlogschip dat in 1628 tijdens zijn eerste tocht na 1500m al zonk. Het schip bleek niet zo goed bestand te zijn tegen windvlagen, door een ontwerpfoutje. Het schip had te weinig ballast, en maakte bij een windvlaag zo sterk slagzij dat het water Vasa bootnaar binnenstroomde en het samen met 30 tot 50 man bemanning naar de bodem zonk. Het schip is daar tot ongeveer 1950 blijven, tot het opnieuw werd ontdekt. Het is boven water gehaald en geconserveerd en gerestaureerd. Het museum is er later omheen gebouwd. Wat dit schip zo bijzonder maakt is het feit dat het zo goed bewaard is gebleven. Over het algemeen wordt het hout van zo'n schip dusdanig aangetast door wormen dat er na 3 eeuwen weinig meer van over is. De Baltische Zee heeft echter een hele lage zoutgehalte, wat voor de houtetende wormen verre van optimaal is. Verder waren er nog wat andere positieve factoren. Hierdoor kon er eigenlijk een goed bewaard schip boven water worden gehaald. Best wel gaaf dus! Ik vind zulke dingen van vroeger altijd wel erg interessant.

Koninklijk paleisIk wilde na het museum nog een wandeling maken in het naast gelegen park, helaas was het al wat later op de middag en besloot ik terug te keren naar het hostel. Morgen ga ik maar eens een wandeling maken door het stadspark, en kijken wat ik verder nog tegen kom aan mooie gebouwen. Qua weer heb ik in ieder geval wel de goede dagen uitgekozen, ik vlieg op dinsdag weer terug, en dan wordt het ook weer slechter weer.

PleintjeGebouwTyska kerkStraatbeeldUitzicht vanaf bootjeUitzichtOscar kerkGebouwen

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Alie:
    26 maart 2017
    Haha, die beschrijving van de wisseling van de wacht klopt precies :) Fijn dat Stockholm zo bevalt!