Dag 6

6 maart 2017 - Klaipeda, Litouwen

Na wat licht gestress om het de juiste opstapplek te vinden voor de bus ben ik vandaag aangekomen in Klaipeda. Litouwen dus. Vandaag geen onaardige buschauffeur maar eentje die zijn best doet zich aan mij verstaanbaar te maken.

De weg richting Klaipeda begon natuurlijk hobbelig, maar na verloop van tijd werd de weg steeds beter begaanbaar. Toen we een stuk over de grens waren, werd de weg voor het eerst een echte vierbaans weg. Wat een ruimte! Deze vierbaans weg bleef bestaan, zelfs toen we meer het centrum van Klaipeda binnen reden. Ik was blij verrast, wat een verschil met de vorige twee steden.

TheaterpleinDe binnenstad van Klaipeda is ruim opgezet en netjes. Het heeft een hele andere uitstraling dan de vorige steden waar ik ben geweest. Ik hoor zelfs her en der Engels op straat. Als ik in een winkel dan ook aangeef dat ze Engels met mij moeten praten, blijkt dit ook geen probleem te zijn, en vragen ze belangstellend waarom ik zo gek ben om in maart door de Baltische Staten te gaan reizen.

PleintjeDe oude stad van Klaipeda is klein, maar wel erg gaaf! Er staan veel gave huizen en er zijn wat verstopte pleintjes. Tijdens mijn trip door de stad begint het steeds harder te sneeuwen, en wanneer ik, na ergens even gegeten te hebben, weer naar buiten stap, ligt er dan ook al een dikke laag sneeuw. Nu ben ik in Nederland niet zo'n hele grote fan van sneeuw, maar nu ik nergens heen hoef en alles gewoon lopend kan doen, vind ik het eigenlijk best wel leuk!

Boot in de sneeuwIk had graag hier nog een extra dagje willen besteden, om het grote eiland dat voor de kust ligt te bezoeken. Maar helaas had ik een foutje gemaakt met de bussen, en moest ik een nachtje langer blijven in Liepaja, en een nachtje korter in Klaipeda. Morgen vertrek ik dus weer, nu iets meer landinwaarts. Ik ga naar Kaunas toe, wat op een kleine 3 uur reizen van Klaipeda ligt. Maar eerst vanavond weer lekker slapen, in een normaal formaat bed...

PleintjeHuizenStadspark