Dag 5

5 maart 2017 - Liepaja, Letland

Liepajas universiteitLiepaja staat bekend als de stad waar de wind geboren is, en vandaag was het duidelijk waar deze uitdrukking vandaan komt. Het waaide vandaag behoorlijk hard en de gevoelstemperatuur zat dan ook een stukje onder 0. Ik besloot om net zoals de Letten mijn capuchon tot ver over mijn ogen te trekken in de hoop de koude wind buiten te houden. Maar zelfs toen ik er als een mislukte eskimo bij liep, lukte het mij niet om de koude wind buiten te houden. Ik besloot dan ook maar halverwege mijn trip door de stad een koffiezaakje in te duiken om weer even op te warmen met een lekkere cappuccino. Die cappuccino had blijkbaar erg veel positieve effecten, want toen ik daarna weer besloot verder te lopen door de stad, had ik het opeens zo koud niet meer.

Walk of fameBehalve als de stad van de wind, staat Liepaja ook bekend als dé muziekstad van Letland. Ik ben dan ook langs een heuse walk of fame gelopen, met allemaal "bekende" artiesten. Verder staan er in deze stad allemaal muzieknoten op de paden. Als je deze volgt zou je langs alle bezienswaardigheden moeten komen. Nou ja.. alle bezienswaardigheden... Meestal stopte de muzieknoten ergens Muzieknootjes op het padopeens, of kwamen ik ze opeens halverwege op de kop tegen.. Wat dan zou betekenen dat ik terug moet lopen.. Nou ja, je snapt het wel.. Die muzieknoten volgen was niet zo'n heel groot succes.. Maar omdat de muzikant in mij die muzieknoten wel erg aanlokkelijk vond, besloot ik ze toch zo goed als het kon te volgen.

Liepaja centrum blijkt rijk te zijn aan houten huisjes en grote gebouwen en er staan relatief veel kerken. Je loopt makkelijk van kerk naar kerk, en ik was dan ook al gauw uitgekeken op de binnenstad. Ik heb uiteindelijk nog maar de muzieknoten gevolg richting het grote, aan het strand grenzende, park en daar een rondje gelopen en natuurlijk kon een wandeling op het strand niet ontbreken.

OptredenAangezien Liepaja toch dé muziekstad van Letland is, kon een bezoek aan de grote Concerthal niet ontbreken. Er speelde vanavond een jazz bandje in de grote zaal. Het optreden was goed geslaagd, en ik lachte samen met het publiek mee over de grapjes die werden gemaakt door de saxofonist. Niet dat ik iets verstond van wat hij zei, maar de sfeer zat er in ieder geval wel goed in. De muzikanten speelden verschillende zelf gecomponeerde stukken, erg gaaf! Dus zeker een geslaagd avondje!

Vandaag was dus een lekker chill dagje. Beetje door het stadscentrum gesjouwd en genoten van goede muziek! Morgen gaan we weer verder, nu richting Litouwen. We gaan Klaipeda bezoeken. Eveneens een kustplaatsje. Dit plaatsje ligt op een kleine 2 uur reizen van Liepaja. Ik heb er zin in!

GebouwKerkKerkKerkHavenMuziek graffitiReuzen drumstel

1. Hendrien:
    6 maart 2017
    Anke , wat fijn om steeds je verhalen te lezen!
    Fijn dat je het naar je zin hebt.
    We leven zo met Je mee.
    Een lieve groet