Dag 4

4 maart 2017 - Liepaja, Letland

Na een nacht op een bedbank, die helaas maar 1.80 lang is (en ik ben 1.83..), werd ik vanochtend wakker met lichte spierpijn. Toch besloot ik mijn benen vandaag nog even goed te trainen door "even" naar Karosta te lopen. Dit ligt ongeveer een uur lopen vanaf mijn appartement. Het was lekker weer, dus zonde om de bus te pakken.

Brug naar KarostaKarosta was vroeger een groot afgesloten militair gebied. Het gebied beslaat 1/3 van de gehele stad Liepaja. Het was ooit compleet zelfvoorzienend. Tijdens de bezetting van de Russen was Karosta (Kara Osta = War Port) geheel afgesloten van de buitenwereld en was het eigenlijk een aparte stad in een stad.

St. Nicholaas Orthodoxe Marine KathedraalAls je dit deel binnenkomt vanaf Liepaja zelf, merk je meteen dat je in een ander deel komt. Alles is ruim en groot, er staan kolossale, vervallen, gebouwen en het straalt een bijzondere sfeer uit. In Karosta staat de kathedraal met de grootste ui-vormige koepels. Deze koepels glanzen je al van veraf toe. Heel gaaf!

PierNa een rondje door deze wijk te hebben gelopen besluit ik richting het strand te gaan. Hier staat een grote pier die de grote golven moet breken en de haven moet beschermen. Vanaf deze pier kom je algauw bij de oude, vervallen Noordelijke Forten van Liepaja. Deze forten waren ooit gebouwd om Liepaja te Fortbeschermen tegen aanvallen van buitenaf, maar werden 10 jaar na bouw alweer verlaten, omdat de positie strategisch gezien niet handig was. Deze gebouwen zijn sinds 1918 verlaten en overgelaten aan de grillen van de zee. Delen van deze forten zijn dan ook in het water gevallen. Heel bijzonder om daar rond te lopen!

Morgen ben ik van plan om de binnenstad van Liepaja te bekijken!

FortStrandWater breakerUitzicht vanaf de pier