Dag 3

3 maart 2017 - Liepaja, Letland

BusstationVanochtend vertrok ik richting Liepāja. Ik moest om 10:15 de bus pakken en zat natuurlijk veel te vroeg al op het station te wachten. Nu ik daar toch zat, had ik mooi even de tijd om mensen te observeren en de bussen. Wat me opviel, is dat de bussen etc. hier goed geregeld zijn. Alles rijdt op tijd, bussen komen exact 5 minuten voor vertrek op het perron aan. Had verwacht dat alles wat slordiger zou zijn qua openbaar vervoer. Positieve verrassing!

De mensen hier zijn dan wel weer zoals ik had verwacht. Chagrijnig kijkende oude vrouwtjes, met dikke mutsen en veel bont, en patserige mannetjes. Natuurlijk is niet iedereen zo en blijken sommige chagrijnige oude vrouwtjes best aardig wanneer je ze om hulp vraagt. Niet dat het dan te verstaan is, maar goed.. ze doen hun best..

NatuurDe weg naar Liepāja was zo`n 200 km in totaal. Toen we Riga uitreden verwachtte ik toch wel ergens een keertje op een snelweg terecht te komen, maar helaas hadden alle wegen die we tegen kwamen ongeveer een maximum snelheid van 70 km/u. Die 70 km/u werd natuurlijk niet gehaald door onze bus, die dan ook door vele auto`s werd ingehaald. De grote wegen hier zijn redelijk goed onderhouden, met her en der wat slechte stukken. NatuurZodra je echter van de grote weg afgaat, richting kleine stadjes, verdwijnt het asfalt en blijft er alleen zand over. Op sommige plaatsen is de weg een beetje smal, waardoor de bus voor elke tegemoet komende bus of vrachtwagen in de ankers gaat en opzij gaat. Niet heel erg chill als je last hebt van wagenziekte..

UitzichtIk was na de 3.5 uur zitten in de bus dan ook best wel gaar. Lichtelijk misselijk en met een goede hoofdpijn ben ik naar mijn nieuwe overnachtingsplaats gesjokt. Deze blijkt redelijk dichtbij het centrum te zitten, en staat midden in een woonwijk. Ik heb dan ook mooi uitzicht op een typische communistische flat. StrandDit appartement blijkt op korte afstand van het strand te zitten, dus daar heb ik de rest van de middag door gebracht. Morgen ga ik maar eens bekijken hoe de stad er uitziet, en waarschijnlijk waag ik me wel weer aan een lekkere strandwandeling.

HuisModderige wegen