Dag 2

2 maart 2017 - Riga, Letland

Riga ZooNa een goede nacht slaap, waarbij mijn bed trilde zodra er een vrachtwagen, bus of een te hard optrekkende auto voorbij reed, ben ik begonnen aan mijn eerste hele dag in Riga. Ik begon vandaag met een tochtje richting Riga Zoo. Na verschillende chagrijnige, niet Engels sprekende, buschauffeurs kwam ik aan bij de dierentuin. Het was er zeer rustig, ik kwam steeds dezelfde 3 gezinnetjes tegen. De dierentuin was leuk, veel leuke dieren gezien, zeker het tropische gedeelte zag er erg gaaf uit! De dierentuin bleek naast een groot park te zitten, Mežaparks. Dit park zit aan de rand van een groot meer, Ķīšezers. ĶīšezersDit meer was nog helemaal bevroren, alhoewel het al wel begon te dooien. Op het ijs waren verschillende ijsvissers te vinden. Gave omgeving dit! Vandaag begon ook het weer een beetje op te klaren, het zonnetje liet zich ook zien. Dit maakte de omgeving nog mooier!

's Middags maakte ik de overgang van natuur naar stadscentrum. Het verkeer in Riga is lichtelijk chaotisch en vaak bluf ik me over zebrapaden heen, en hoop ik gewoon dat de auto`s maar stoppen. Je moet hier ook niet te veel vertrouwen op groene voetgangerslichten, groen licht voor de voetgangers betekent vaak ook groen licht voor auto's aan de andere kant van de kruising. Een beetje opletten is dus aan te raden.

GebouwNa veilig in het stadscentrum te zijn aangekomen, ben ik door het oude deel van de stad gaan lopen. In de hele stad zijn veel oude huizen en gebouwen te vinden. Er zijn veel grote kerken te bewonderen. Elke keer als ik een andere straat insloeg vond ik wel weer een ander Torenoud gebouwtje of een gebouw met een bijzondere gevel of met vage torentjes. Het is dus een best gaaf centrum! Er zit ook mooi veel groen in het centrum, met het stadspark ervoor. Jammer is wel dat veel oude gebouwen zo zijn gerenoveerd dat het eigenlijk meer nieuw is dan oud.

Ik zou in deze stad nog wel een dag kunnen doorbrengen, er valt nog zo veel meer te zien! "Helaas" moet ik morgen weer verder trekken naar de volgende bestemming, Liepāja. Liepāja is een kustplaatsje en de op twee na grootste stad van Letland. Het is zo`n 3.5 uur reizen met de bus vanaf Riga. Ben benieuwd naar deze stad!

Riga ZooGebouwFlatsĶīšezers meerVillaToren