Dag 21

21 maart 2017 - Helsinki, Finland

KerkjeVanochtend begonnen met een rondje door het stadscentrum. Ik vind het stadscentrum van Helsinki in vergelijking met de steden in de Baltische Staten niet erg bijzonder. Er staan weinig echt bijzondere gebouwen, zoals kerken, basilieken en kathedralen. Gelukkig zijn er nog diverse eilandjes voor de kust, en deze besluit ik dan ook te gaan bekijken.

Varen naar SuomenlinnaIk heb een 6 dagen reispas in Helsinki, dus ik kan onbeperkt reizen in Helsinki voor 6 dagen lang, dit bevat ook de ferry`s naar de eilanden toe. Super praktisch dus. Ik pak dan ook maar een ferry naar het grootste eilandengroepje. Dit is Suomenlinna, dit is een grote vesting gebouwd op 6 eilanden. Een heel erg gave omgeving! De vesting staat er voor een heel groot deel nog, en is in de zomer ook erg Suomenlinnagrote toeristische trekpleister. Vandaag loop ik echter door een bijna uitgestorven Suomenlinna, het weer is namelijk erg slecht vandaag. Het regent, waait hard en de gevoelstemperatuur ligt dan ook tussen de -8 en -10. Toch vind ik het niet erg vandaag, dit Suomenlinnaweer geeft het eiland namelijk wel een bepaalde sfeer. Het is echt ruige natuur zo, erg gaaf! Ook met al het ijs voor de kust, geeft het echt een bepaalde sfeer. De veerboot die tussen het eiland en het vasteland vaart heeft dan ook af en toe moeite met grote plakken ijs die in de weg liggen. Na 2 uur rond lopen op het eiland, vaar ik, doorweekt, maar erg tevreden, terug naar het vasteland. Gave middag zo!

Morgen ga ik met de trein naar Savonlinna toe. Dit ligt op ongeveer 4 uur reizen vanaf Helsinki. Hier blijf ik één nachtje slapen, voordat ik weer terug ga naar Helsinki. Zo met de trein reizen geeft mij mooi de mogelijkheid om wat van de Finse natuur te zien!  En Savonlinna zelf is natuurlijk ook mooi, het heeft namelijk een mooi kasteel!

GebouwGebouwIJs!SuomenlinnaSuomenlinnaSuomenlinnaSuomenlinnaSuomenlinnaSuomenlinnaSuomenlinnaSuomenlinna

1. Papa en Friedy:
    21 maart 2017
    mooie selfie Anke! straks mooi op canvas in je kamer hi hi.