Dag 22

22 maart 2017 - Savonlinna, Finland

Dag 22 alweer. Het aftellen is begonnen. Nog maar een weekje en dan sta ik weer in Nederland. Dan is dit avontuur ook weer afgelopen. Maar laten we eerst maar genieten van deze laatste week.

Vandaag heb ik geen Wi-Fi, dus foto's staan wederom gewoon in het fotoalbum.

Mijn eerste treinreis van de hele reis, en dan meteen een dikke 4 uur. Goede dagbesteding dus. Ik reis af naar het noorden, richting Savonlinna. Een redelijk kleine stad, tussen de meren. De treinreis er naar toe brengt ons langs de Russische grens, en stopt uiteindelijk in de middle of nowhere op een station. Station valt het niet echt te noemen, het is meer een platform tussen twee sporen in, dat dan de naam station draagt. Mijn overstap van 8 minuten blijkt opeens eentje van een dikke 20 minuten te worden. Daar sta je dan, in de kou ergens in de middle of nowhere. Gelukkig moet trein waar ik uitstap ook 20 minuten wachten op hetzelfde stationnetje, en de aardige conducteur nodigt ons dan ook maar weer terug de trein in. Praktisch. Met de volgende trein moeten we nog een uurtje rijden en dan staan ik in Savonlinna. De tocht er naar toe is al erg gaaf, we rijden soms dwars over meren heen.

De reis loopt dus op zich voorspoedig, ik word zelfs opgehaald vanaf het station. Mijn gastvrouw is dan ook super aardig, en laat mij de stad een beetje zien. Ik krijg morgen zelfs weer een lift naar het station toe. Heel handig, aangezien ik net buiten de stad slaap. Dus een bus nemen kost dan meteen veel meer tijd.

Savonlinna zelf is erg koud en winderig. Maar wel erg gaaf! Het wordt aan beide kanten omringt door bevroren meren en ook staat er een gaaf kasteel. Helaas is het kasteel vandaag niet toegankelijk voor publiek. Maar de buitenkant is al mooi genoeg. Er is ook nog een markt in de stad, leuk om even overheen te struinen. Als ik nog wat meer tijd had gehad was ik nog even naar het natuurgebied gegaan aan de overkant van het meer. Maar helaas wordt het al donker, en moet ik ook weer terug naar de auto van de gastvrouw.

Morgen ga ik weer op tijd terug naar Helsinki. Daar ga ik het stadspark doorlopen, deze schijnt er groot te zijn. Dus ben weer benieuwd!

1. ANYA DEDDEN:
    22 maart 2017