Dag 20

20 maart 2017 - Helsinki, Finland

Uitzicht vanaf de boot op TallinnVandaag heb ik de Baltische Staten achter me gelaten en ben ik op de boot gestapt naar Helsinki toe. De boottocht duurde 2 uur, en die vlogen zo voorbij. De zee was rustig en ik heb de hele 2 uur buiten gezeten, lekker in het zonnetje en uit de wind.

Oespenski kathedraalEenmaal aangekomen in Helsinki besloot ik mijn tas te dumpen in één van de kluisjes op het centraal station, en van daar uit de stad te verkennen. Ik kwam wat mooie pleintjes tegen met mooie gebouwen, zoals de Domkerk en een hele gave kathedraal. De haven kon ik natuurlijk ook niet overslaan. Het is wel goed koud geweest hier in ieder geval, de gehele haven is bevroren.

StraatbeeldEen overduidelijk verschil met de steden in de Baltische Staten is de vloeiende overgang naar het Engels als ze merken dat je buitenlands bent, en de gebouwen zijn hier een stuk netter. Ook heeft de stad gewoon een andere uitstraling.

Ik verblijf deze dagen bij een jong stel in huis, deze wonen op 40 minuten van het centrum. Beetje jammer van de reistijd natuurlijk, maar zo zie ik in ieder geval ook even de buitenwijken van Helsinki.

Morgen ga ik de rest van de stad bekijken, en ik ben van plan naar één van de eilandjes te gaan. Deze schijnen erg gaaf te zijn!

We varen Helsinki binnenDomkerk van HelsinkiSenaatsgebouwenGebouwGebouwHavenStraatbeeld