Dag 18

18 maart 2017 - Tallinn, Estland

Vanochtend ben ik begonnen met mijn laatste spa behandeling. Dit was een paraffine behandeling, geen idee wat ik moest verwachten. De behandeling bestond uit een plaat van verhitte paraffine waar ik op moest gaan liggen met mijn rug. Dit zou de spieren moeten relaxen. Heel relaxend vond ik het niet, maar het was op zich wel fijn.

Kanontoren Dikke MargaretaNa de behandeling stapte ik op de bus naar Tallinn, dit is de hoofdstad van Estland. Ik verblijf hier 2 nachten in een hostel, Fat Margaret, vernoemd naar de grote kanontoren die een paar meter verderop staat. Deze toren is deel van de stadsmuur. Vroeger was deze stadsmuur 2.35 km lang met meer dan 40 torens. Nu zijn er echter nog maar 26 torens over. Behalve een mooie stadsmuur heeft Tallinn ook nog vele kerken en andere groteske gebouwen. Deze hoop ik morgen allemaal te mogen zien.

StraatbeeldTallinn is duidelijk opgesplitst in het oude stadscentrum en het nieuwe stadscentrum. Het oude deel is erg toeristisch, dit is tot nu ook mijn meest toeristische stad die ik heb gezien tijdens mijn reis. Er lopen hier mensen rond in middeleeuwse kledij om je te lokken naar restaurants e.d. Naast de oude binnenstad kom je meteen terecht in het nieuwe deel, hier staan grote winkelcentra, en staan erg veel hotels. Hier loop ik vandaag dan ook rond. Wat opvalt is het "gebrek" aan de typische communistische flats rondom het centrum, veel van deze gebouwen zijn namelijk afgebroken en hebben plaats gemaakt voor nieuwbouwwijken. Als ik nu zo het begin van mijn reis vergelijk met deze stad, dan is het dus echt een groot verschil. Ik kan hier gewoon Engels praten en de steden hier hebben een veel meer een Europese uitstraling.

Deel van de stadsmuurMorgen ga ik de oude binnenstad bekijken, en misschien begin ik de ochtend wel in het zwembad. Dit hostel heeft namelijk de luxe van een gratis sauna en zwembad in de ochtenduren.

Toren van de stadsmuurBloemenmarktKerkjeHavenUitzicht vanaf de voormalig concertgebouwUitzicht vanaf de voormalig concertgebouwLinnahall, voormalig concertgebouw

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl