Dag 11

11 maart 2017 - Vilnius, Litouwen

OptochtVandaag was het de Onafhankelijkheidsdag in Vilnius. Deze begon om 9:00 met het leggen van bloemen en diverse speeches. Om 12:00 begon de vlaggenceremonie. De hele dag zouden er verschillende musea gratis toegankelijk zijn en zouden er her en der wat concerten en kerkdiensten zijn.

VlaggenceremonieAangezien de bloemenceremonie al om 9:00 begon, en er veel speeches zouden zijn, in het Litouws, besloot ik dit deel maar over te slaan. Ik sliep vanochtend dus lekker uit. De vlaggenceremonie leek me echter wel leuk, dus rond 12-en stond ik dan ook bij het Hijsen van de vlagVrijheidsplein. De vlaggenceremonie hield in dat er 3 vlaggen werden gehesen, namelijk de Litouwse vlag, Letse vlag en de Estse vlag. Daarna werd een act opgevoerd door wat soldaten, waarbij meerdere keren met losse flodders werd geschoten. De eerste keer gebeurd ook redelijk onverwachts, waardoor het publiek gezamenlijk een kreetje slaakte. Daarna speelde de fanfare nog wat stukken. Hierna werd er een optocht ingezet richting een ander plein. In deze optocht werd een hele grote vlag meegedragen, die door soldaten en publiek gedragen werd.

Stoplicht in de kleuren van de Litouwse vlagWat ook een leuk detail was, langs de weg die door de optocht werd gelopen staan stoplichten die vandaag niet normaal werkten, maar met alle lichten aan stonden. Deze stoplichten hebben niet de normale kleurvolgorde van rood, oranje en groen, maar zijn in de kleuren van de vlag: oranje, groen, rood. Speciaal voor vandaag staan ze met alle kleuren te branden. Leuk detail dus!

VlaggenceremonieVandaag merkte ik voor het eerst een echte voordeel van mijn lengte in dit land. Waarbij ik in Nederland met mijn lengte niet direct voordeel hebt in grote groepen, blijkt dat hier toch wel anders te zijn. Ik ben namelijk één van de langste in het publiek, de meeste mannen en vrouwen zijn hier een stukje kleiner. Vrouwen zijn vaak, zelfs met hakken en al, een kop tot twee koppen kleiner dan ik. Ik kon nu mooi over iedereen heen kijken, en had daardoor perfect zicht op het hele gebeuren op het plein. Perfect dus. Natuurlijk heeft mijn lengte hier ook nadelen, zoals aanrechtbladen die tot iets boven mijn knie komen, en kleine deurposten van ongeveer 1.80/1.85m.

ConcertNa de hele vlaggenceremonie was er nog een heilige mis in de Kathedraal van Vilnius. Ik heb deze voor heel even bijgewoond, maar na een kwartiertje stond ik ook alweer buiten. Ik begreep natuurlijk niet veel van al dat Litouws. Om 16:00 stond er een concert op het programma, gegeven door een studentenorkest van de Vilnius universiteit. Het vond plaats in een kerk. Na een speech van ongeveer 20 minuten, waarin ik tijd had voor een dutje, begon het concert. Het was een leuk concert, met verschillende solo's. De houten kerkbankjes deden mij echter wel zuchten van opluchting toen het concert voorbij was.

Morgen ga ik een dagje richting Trakai. Hier bevindt zich een heel mooi kasteel, ook wel bekend als de Waterburcht. Het kasteel bevindt zich in een gebied met veel water, en ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar dit gebied! Lijkt mij erg gaaf!

Vlag wordt gebouw in gedragenVlaggenoptochtVlaggenoptochtVlaggen