Dag 10

10 maart 2017 - Vilnius, Litouwen

The Gates of DawnToen ik vanochtend wakker werd, was het helaas een beetje mistroostig weer.. Het regende.. Ondanks de regen besloot ik me toch maar buiten te wagen, want ja.. Hele dag binnen zitten is ook niks. Vilnius heeft een grote binnenstad, met veel mooie, oude gebouwen en schattige, verborgen steegjes. Zelfs in de regen vond ik het een mooie stad!

Sint Anna kerkJe merkt wel dat deze stad de hoofdstad is, er zijn veel meer toeristen. Er rijden hier zelfs busjes rond voor toeristen "Bloesems"voor een tour door de stad. Ik voel me eindelijk niet de enige idioot meer die in maart de Baltische staten verkend, in de kou en in de regen.. Het slechte weer weerhoudt de Litouwers er echter niet van om niet net te doen alsof het al lente is. Eén van de winkels in het centrum heeft namelijk bomen voor de deur staan, en ze hebben op de takken nep bloesems gestoken. Zo kan het dus ook natuurlijk.

KasteelVandaag is echter wel een beetje een lui dagje voor mij, ik heb afgelopen 9 dagen eigenlijk elke dag wel grote afstanden gelopen en vandaag merk ik dat dan ook duidelijk. Rond het middaguur ben ik dan eigenlijk ook al best gesloopt van het eventjes lopen van die dag. Ik besluit het rustig aan te doen, en dat mooie uitkijkpunt op die hoge heuvel ook maar even achterwege te laten. Ik ben immers nog tot maandagochtend in deze stad.

KathedraalHet komt dan ook maar goed uit dat ik juist vandaag een reservering heb staan bij een spa hier in Vilnius. Na wat miscommunicatie, waarbij blijkt dat mijn reservering helemaal niet is door gekomen, mag eindelijk gaan liggen op de massagetafel. Een full-body scrub en massage wordt het. Na 1.5 uur is de gehele behandeling klaar, en sta ik weer buiten. Helemaal relaxed besluit ik om snel nog even de laatste boodschappen te doen, om vervolgens lekker een lange avond te chillen en filmpjes te kijken.

Morgen is het 11 maart, dit is in Litouwen een nationale feestdag. Op deze dag wordt het herstel van de onafhankelijkheid gevierd. Van juni 1944 tot 11 maart 1990 stond Litouwen namelijk onder het bewind van de Sovjet Unie. Op 11 maart 1990 werd de onafhankelijkheidsverklaring getekend, en dit wordt natuurlijk nog steeds gevierd. Aangezien Vilnius de hoofdstad is, wordt het natuurlijk hier het grootst gevierd, met allerlei ceremonies en bandjes. Ik ga morgen dus sowieso even een rondje in Vilnius maken, om te zien wat er allemaal te doen valt op zo`n dag!

KerkgebouwKathedraal torenTorenKerkgebouwGebouwKerkgebouwKerkgebouwUitzichtKasteel

1. Papa en Friedy:
    10 maart 2017
    Anke op de foto's zie je maar weinig mensen, zitten ze allemaal binnen of zo
  2. Alie:
    10 maart 2017
    Die spa klinkt heel fijn :-)! Vooral na een paar dagen sjouwen... Veel plezier morgen :) Ben benieuwd wat je allemaal gaat beleven!